E-book, video, vysílání, strategie... Projděte "onlajnem" s úsměvem :)

Čím začít???

Znáte těchto 5 věcí, které by měl vědět každý začínající on-line podnikatel?

Přidejte se také na:

Jak vytvořit e-book, který budou lidé rádi číst?

Jak vytvořit e-book, který budou lidé rádi číst? Zamyslete se nejprve nad otázkami…

  • Záleží vám na tom, aby se vašim čtenářům e-book dobře četl?

  • Chcete, aby čtenář e-book dočetl až do konce?

  • Přemýšleli jste o tom, proč je tak důležité, aby lidé došli až na závěr vašeho e-booku?

Když totiž čtenář dojde až na konec e-booku, máte mnohem větší pravděpodobnost, že se stane i vaším zákazníkem. Získá totiž nejen hodnotný obsah, ale také dojde k výzvě k akci, která se umísťuje (především) na konec e-booku.

 

Co můžete udělat, abyste mu čtení ulehčili?

a) Vhodně kombinujte barvy

Příliš barevných kombinací může způsobit, že na čtenáře e-book bude působit neprofesionálně, „odfláknutě“, nesladěně a nebude mu jeho čtení příjemné. Pokud si s barvami nevíte rady, použít můžete např. tento nástroj nebo udělat to nejjednodušší a to psát černý text na bílé pozadí.

Nástroj pro sladění barev

 

b) Přemýšlejte nad barvou pozadí

Špatná volba barev na pozadí e-booku nadělá více škody než užitku. Křiklavé barvy po chvilce čtení budou přímo „bít“ do očí a pravděpodobně dojde k tomu, že ho čtenář nedočte do konce. Pokud si nevíte rady a nejste si jistí, nechte své pozadí e-booku bílé.

Kdysi mi přišel na úpravu jeden e-book se zeleným pozadím a modrým písmem. První dojem? Šok! Nikdo není dokonalý a neumí všechno, ani já ne, nejsem designer a nikdy jsem se za něj nevydávala. Některým věcem je ale prostě dobré se vyhnout (i když Vám design neříká absolutně nic).

c) Zvolte vhodnou barvu písma (černá = zn. ideál?)

Stejně jako volba barvy e-booku je důležitá i vhodně zvolená barva pro písmo. Co to píšu o té černé? Jiná není možná? Samozřejmě, že je! Můžete si nastavit, jakou chcete vy. Dávejte ovšem pozor, aby se text a nadpisy dobře četly. A podle pravidla méně je více nekombinujte příliš barev písma..

Když budete mít nadpisy pěti různými barvami, nebude to úplně nejlepší vizitka. Pokud si nejste barvami jistí, poproste někoho známého, ať se na e-book podívá a řekne vám, jak na něj působí. Přeci jen sami své „dílko“ vidíme trošku jinak :).

d) Šetřete s ozdobnými písmy

Ozdobná písma jsou krásná, působí záhadně, ale pozor! Jejich prvním problémem je, že ne všechna umí písmena s háčky a čárkami, takže pak např. ě, ř, ů a další můžete mít úplně jiným stylem než „ozdobným“. Dalším důvodem, proč s nimi doporučuji šetřit, často nejlépe nepoužívat vůbec, je ten, že se špatně čtou.

Něco jiného je mít tímto písmem jeden řádek nebo nadpis, ale v momentě, kdy jím napíšete odstavec nebo nedej bože celou stránku, čtenář ji možná ani nedočte. Mějte na paměti, že vy text znáte a čte se vám tedy mnohem lépe než někomu, kdo jej vidí poprvé.

Ruku na srdce…, chtěli byste číst toto? Já tedy ne… a proto toto ozdobné písmo nenajdete ani v PDF. Strategická cesta (při tvorbě e-booku) :). Vždy, když budete používat ozdobné písmo, vzpomeňte si na tento obrázek a šetřete s ním (ve svém vlastním zájmu).

 

Ukázka nevhodně zvoleného ozdobného písma

 

Jednou se mi dostal do ruky dokument nejmenované restaurace, napsaný ozdobným písmem (neumělo háčky a čárky), takže text vypadal podobně jako ten, který vidíte zde.

První mojí reakcí bylo zděšení, pak jsem se snažila něco přečíst, ale vzdala jsem to tak po prvním odstavci a věřím, že jsem nebyla jediná. Co si pak pomyslí ti, co text čtou a jaká je to vizitka, v tomto případě oné restaurace?

Použití ozdobných písem zde tolik zmiňuji také proto, že se tento problém netýká pouze e-booků, ale i jiných dokumentů ve Wordu nebo obrázků s citáty běžícími po internetu. Krásný citát, kde „vyčuhuje“ třeba pět písmen!? Velká škoda :(.

 

Podívejte se na obrázek a řekněte si sami, co se Vám čte lépe a lépe na vás působí?

Srovnání úprav

 

Na co se naopak při tvorbě e-booků často zapomíná?

Už víme, jak můžeme čtení e-booku lidem usnadnit. Nyní se podíváme na to, na co se při tvorbě e-booku často zapomíná. Věřte, že tu nepíšu něco, co jsem si vycucala z prstu, ale jsou to poznatky, které jsem shromáždila díky e-bookům, které mi chodí na úpravy.

A) Chybí výzva k akci

Bod, který považuji za nejdůležitější a zároveň vidím, že je snad nejvíce opomíjený. Co tím myslím? Na konec dokumentu umístěte výzvu, která bude odkazovat na Váš další produkt, stránky, článek,…. Usnadníte tak potenciálním zákazníkům jejich rozhodování a hledání. Např. Pokračujte ve studiu, získejte další informace, atd. Tuto výzvu pak můžete umístit do viditelného odkazu, obrázku nebo vytvořeného tlačítka (pokud nevíte, jak na to, přečtěte si návod: Jak vytvořit tlačítko s odkazem).

Prima, že poděkujete za přečtení, napíšete, že Vám má čtenář poslat zpětnou vazbu na e-mail nebo mu nabídnete pomoc na mailu, ale upřímně.. kolik lidí na toto reaguje? Jeden z deseti, dvaceti, padesáti? V případě, že reaguje, super! Můžete s ním udržovat kontakt, ale mnohem více se mi osvědčilo (i u mých klientů), když na konci čtenáři jejich e-booků měli odkaz na další produkt (nebo něco jiného, např. co jsem zmiňovala).

Neříkám tím, že najednou Vaše prodeje vzrostou o 100%, ale proč této možnosti nevyužít? Nemusíte ani nutně odkazovat na další produkt, ale třeba i na některý z Vašich článků, který chcete, aby si lidé přečetli nebo výzvu k přidání se do skupiny na Facebook, možností je spousta.

Na druhou stranu, možností je spousta, ale všeho s mírou. V momentě, kdy dáte čtenáři dvacet možností s tím, co může udělat, pravděpodobně bude tak zmatený, že neudělá nic.

Jak může taková výzva tedy vypadat?

ukázka tlačítka

B) Nejsou předdefinované nadpisy ani text

V momentě, kdy si každý nadpis nastavujete v textu a písmo upravujete také samostatně. Může pak dojít k tomu, že na některých stránkách bude mít písmo třeba jiné zarovnání nebo řádkování. To samé platí i o nadpisech, akorát u nadpisů se ještě připravujete o výhodu vložení automatického obsahu, který pak slouží jako odkaz na jednotlivé kapitoly Vašeho e-booku.

Nenastavíte-li si totiž nadpisy, automatický obsah nevložíte, protože Word nemá „kde vzít“ informace o tom, na jaké stránce se který nadpis nachází. Můžete pak obsah psát ručně, ale bude Vás to stát čas navíc a kdybyste z obsahu chtěli udělat obsah propojený odkazy, museli byste si každý řádek nastavovat zvlášť. A v momentě, kdy uděláte v dokumentu změny a nadpis se posune na jinou stránku, už Vám nebude souhlasit číslování.

C) Nejsou zmenšené obrázky v e-booku

Obzvlášť když do e-booku vkládáme fotky z fotoaparátu, kdy jedna má 5MB a vložíme jich třeba 10, bude mít pak e-book ohromné rozměry. Nojo, ale jak je zmenšit? Přečtěte si v TOMTO článku.

 

Podívali jsme se na to, čemu se při tvorbě e-booku vyhnout i na to, na co nezapomenout

Pokud to se svou tvorbou e-booku myslíte opravdu Vážně a chcete, aby čtenář Váš e-book dočetl až do konce, podívejte se ještě na moje e-booky, kde najdete další užitečné informace.

Erika Čákorová

Autorka projektu E-BOOK s úsměvem a projektu Vysíláme živě. Napsala několik  e-booků: Jak upravit e-book ve WORDU10 věcí, které byste měli vědět při tvorbě e-booku
5 kroků k úspěšnému e-booku, 3 Pomocníci, kteří usnadní Vaši práci 
ve Wordu a Pánem Wordu... (všechny si je můžete prohlédnout ZDE).

Autorka on-line kurzů ÚSPĚŠNÝ E-BOOKPŘITAŽLIVÝ E-BOOKVYSÍLÁME ŽIVĚ a Úprava videa v Camtasia studiu.

Jejím aktuálně posledním dílkem je TIŠTĚNÝ NEKONEČNÝ PLÁNOVAČ.

Také upravuje e-booky  a weby.

Celý její příběh si můžete přečíst ZDE.

Komentáře