Nastartuj své podnikání za 5 dní (začínáme 22.5.). SVÉ MÍSTO ZDARMA SI REZERVUJ ZDE.

Zrcadlení v podnikání aneb Tvoji klienti jako Tvoje zrcadlo

Zrcadlení, znáš? Možná jsi o něm slyšela v souvislosti se vztahy, partnerskými vztahy, rodinou, stejně tak to ale funguje s našimi zákazníky a klienty.

Co je zrcadlení?

Tento pojem pojmenoval poprvé Sigmund Freud v roce 1890 jako obranný mechanismus ega. Freud říkal, že člověk své vlastní negativní vlastnosti připisuje ostatním. Zrcadlení však může být i pozitivní. Naštěstí totiž nezrcadlíme jen negativní stránky, ale také ty pozitivní. *Zdroj: internet, google vyhledávač

Jak se zrcadlení projevuje v praxi?

Možná znáš momenty, kdy tě chování, nebo jednání někoho druhého dovádí téměř k šílenství. Na příklad: Partner tě „vytáčí do běla“ třeba tím, že po sobě neuklízí nádobí ze stolu. Samozřejmě si můžeš říct, jak je nevychovaný, žádat ho, aby to změnil, hádat se s ním o tom, ale možná je to i prostor k zamyšlení se pro tebe :). Příčina totiž může být jinde. Kdyby v tom totiž nebylo něco „tvého“, nezvedá tě to ze židle.

Ptej se sama sebe…

Kde já po sobě neuklízím? Nebo: Kde já očekávám, že za mě někdo druhý něco udělám (on totiž v tomto případě také asi čeká, že to někdo uklidí) Nebo: Kde já se chovám „bezohledně“ vůči okolí? Záleží na tom, jaké pocity to v tobě spouští. Jestli je to vztek, že po něm musíš uklízet, ptala bych se… „Kde já sama očekávám, že po mně někdo něco uklidí?“ A to se nemusí týkat nádobí, může to být v úplně jiné oblasti. Taky bych se ptala sama sebe, proč mám pocit, že „musím“. A především bych se zaměřila na to, jestli jsem to s ním komunikovala, někdy jsou totiž řešení snazší, než se zdá :)).

Ale zpět k zrcadlení… Pokud jsi to komunikovala, ale nic se nezměnilo a stále tě to přivádí k šílenství, hledej uvnitř sebe. Možná zjistíš, že co se týká třeba tvého auta, taky očekáváš, že ti dá do pořádku věci manžel. Ber to jen jako příklad, přišlo mi lepší uvést nejdřív něco ze života, než přejdeme k podnikání :).

„Opačné zrcadlení“

A aby to nebylo tak snadné, může nám druhý ukazovat i opak :))). Co to znamená? Tak třeba… Když jsem příliš lpěla na pravidlech, obzvlášť dochvilnosti, vždycky všichni přišli pozdě! A to nepřeháním. Pořádala jsem oslavu, mělo přijet 11 lidí a více než půlka přišla pozdě. Možná si říkáš, to se stane. Jasně, stane… Jenže mně se to dělo pravidelně a opakovaně.

I když lidé byli různí, stále se mi to opakovalo dokolečka. Až v momentě, kdy jsem si uvědomila, jak moc lpím na tom, aby přijeli přesně, jak jsem řekla a aby bylo všechno podle mě, najednou se situace změnila. Lidi začali jezdit včas! Ha! A když sem tam někdo přijel pozdě, místo toho, abych se vztekala, prostě jsem se tomu zasmála. Ale ne strojeně, ale opravdu od srdce.

Pozitivní zrcadlení

Znáš někoho, kdo je šťastný, veselý, srdečný? A co mu ukazuje jeho okolí? Co mu zrcadlí? Ano, ano, radost, štěstí, pozitivní přístup. Znamená to, že nikdy nic nemusí řešit a má 100% času život zalitý sluncem? NE. Ale má k situacím jiný přístup, dívá se na ně jinak.

Zrcadlení v podnikání

Pokud podnikáš a pracuješ s klienty, zákazníky, možná přicházejí také situace, které tě zvedají ze židle :). Podívej se, co je za tím, proč se ti to děje a proč to s tebou tak „cloumá“. Možná sis totiž dokonce všimla toho, že jiným se to neděje. Tak proč tobě?

Když jsem si nestála za svými produkty…

(ne proto, že by nebyly dobré, ale protože mi chyběla sebejistota), objevovali se lidé, které mi dávali svými komentáři najevo, že moje produkty jsou „špatné“… Paradoxní na tom bylo, že je oni sami neznali. V momentě, kdy jsem to rozklíčovala a postavila se sama za sebe a svoje produkty, komentáře byly pryč.

Jasně, že můžou přijít lidé, kteří mají potřebu si něco kompenzovat a tak „hejtí“, to se stává, ale proč? Stojíš si sama za sebou? Za svou prací? Svými produkty? Máš jasné a pevné hranice? A když si odpovídáš, buď k sobě stoprocentně upřímná. Klidně se ptej i opakovaně, protože naše ego kolikrát křičí „Jasněěěěě, všechno v pohodě“, jen aby se vyhnulo „nekomfortu“ toho, že se to bude nedej bože „napravovat“. To je totiž pro něj ohrožení :))).

Objednávky za 4815,- jako mávnutím kouzelného proutku?

Mohlo to tak vypadat, ale bylo za tím zrcadlení. Jak jsem na to přišla? Viděla jsem, jak na mém webu proudí návštěvnost, dojdou k objednávkové stránce, ale prostě neobjednají. Jasně, v určité míře je to normální, ale tohle bylo něčím zvláštní.

Ty lidi se rozmýšleli, rozmýšleli a nakonec odešli. To je taky normální samozřejmě, ale ne v takové míře. Ani jeden jediný nákup. To na tom bylo to divné. Přeci jen fungují nějaké statistiky a i sama mám u konkrétních produktů vypozorované, jaká je statistika nákupů (mimochodem to doporučuju i tobě!). No a prostě NIC!

Tak jsem si sedla a říkám si…

Co mi to má ukázat, kde dělám to samé (Pracuju s tím už nějakou chvíli a celkem rychle přijdu na to, jakou otázku si položit, aby přišla odpověď. Taky mi asi pomáhá můj Projektorský profil :))) Takže ti to možná nepůjde tak rychle, ale nenech se tím zastavit. Čím více to budeš praktikovat, tím lépe ti to půjde). Kde si sice říkám, že bych si to objednala, ale nakonec to neudělám?

Odpověď přišla naprosto bleskově. Objednávka Genových klíčů. Přiznávám, že jsem se musela smát. Tu objednávku odkládám od Vánoc. Nejdřív jsem neměla čas, pak náladu, pak na to zapomněla, pak mělo prioritu sto jiných věcí, no, možná to taky znáte… Takže jsem šla, udělala objednávku a co se stalo? Během chvíle přišly objednávky za 4815Kč a další pak následovaly.

Na začátku podnikání jsem to měla také…

Když jsem začínala, měla jsem málo peněz. Navíc jsem je nechtěla brát z „rodinného rozpočtu“ a tak jsem se snažila „ušetřit“ všude, kde se dalo. Až časem mi došlo, že když nebudu investovat, jak to mám chtít po svých klientech? První investice, kterou jsem tehdy udělala (nepočítám start podnikání a web, ale myslím tím už fakt dobu, kdy jsem podnikala) byla asi 800Kč. Přesně to nevím, ale co si budu navždycky pamatovat bylo to, že to byly moje poslední peníze, které jsem měla na kartě.

Tak moc mě to nastartovalo, že jsem během necelého měsíce po investici vydělala svých prvních 15tisíc během pár dní. Asi si říkáš, že to není moc. Jojo, není, jenže já se do té doby pohybovala někde mezi 0 a 2500Kč v objednávkách za měsíc…

Zopakovala jsem to vloni, kdy jsem investovala do programu 85tisíc a následující měsíc se dostala na příjem 60tisíc za měsíc. Takže se mi investice vlastně téměř ihned vrátila. Jasně, že ne, protože mám i jiné výdaje, ale důležité bylo, že mě to nastartovalo a posunulo dál. A už jsem se nevrátila na čísla před touhle investicí. Stejně tak jako na začátku, když jsem vydělala 15tisíc, už jsem myslím nikdy neměla 0… jako tomu bylo dost často před tím.

Tím tě nenabádám, abys bezhlavě začala rozhazovat peníze kolem sebe, protože pak se ti vrátí, protože takhle to nefunguje. Nabádám tě k zamyšlení se nad tím, jak to máš v tomhle ohledu ty a jak očekáváš, že se budou chovat tvoji klienti.

Poslechni si záznam živého vysílání, kde mluvím o objednávkách za 4815,-

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Zrcadlení jako tvůj pomocník

Můžeš zrcadlení použít jako svého pomocníka a posunout se díky němu mílovými kroky. A to jak v osobním životě, tak v podnikání, kde jsi také v interakci s okolím. Taky jsi „ve vztahu“ se svým klientem a to si mnoho online podnikatelů neuvědomuje.

Navíc když s tímhle začneš pracovat, věř tomu, že se ti uleví. Možná ne úplně hned, protože upřímně, přiznat si, že „ta příšerná ženská, co mě štve, mě štve vlastně proto, že s ní mám něco společného“, to je zpočátku mazec. Jenže jak dosáhnout autenticity a pohodového života než tím, že budeme upřímní? A to především sami k sobě.

Ostatním můžeme „věšet bulíky na nos“ (i když ti to vřele nedoporučuju!) Ale sama sebe a to, jak ti je, to prostě neoblafneš, i kdybys tisíckrát chtěla.

Zajímá tě, jak pracovat se zákazníky? Jak je přestat uhánět a začít přitahovat? Pak mrkni sem:

STAŇ SE MAGNETEM NA ZÁKAZNÍKY
Erika Čákorová
On-line podnikatelka, Projektor, mentorka, systematik a stratég. Pomáhám on-line podnikatelkám na cestě k jejich snům   Autorka on-line kurzů, autorka NEKONEČNÉHO PLÁNOVAČE.

Tohle by měl vědět KAŽDÝ začínající podnikatel

Ušetřil by si spoustu nervů, času i peněz...