No, kdo je můj zákazník jsem teda absolutně netušila. Asi každý, kdo chce pracovat s Wordem? Možná někdo, o se o Word zajímá? Nebo že by někdo, kdo dělá v kanceláři? To byly přesně moje myšlenkové pochody na začátku mého podnikání, kdy mým tématem byl Word. Výsledkem této nepříliš zdařilé dedukce bylo, že prostě mým zákazníkem bude každý, kdo si koupí e-book Pánem Wordu, který jsem tehdy vytvořila… Asi teda. Nebo ne?
A to nemyslím vůbec ve zlém, já mám tyhle prodejny ráda. Ale kdy je mám ráda? Když jdu koupit nějakou drobnost a vzpomenu si, že by se k chlebu hodila i zubní pasta, protože doma brzy dojde. Taky by nebylo marný vzít tužkové baterky a balené mléko.
Půjdu si tam ale koupit nový notebook? Půjdu tam konzultovat svůj byznys? Nechám si načíst dary duše? Namalovat obraz? Sestavit kuchyň na míru? NE.
A co Tvůj zákazník, co myslíš. Touží po tržnici, nebo po odborníkovi, který mu pomůže vyřešit jeho „problém“? Jasný, někdy se každému hodí tržnice, teď ale přemýšlej v kontextu se svými službami a produkty. Co zákazník kupuje kde a jakou cenu je kde ochotný zaplatit?
Když se zaměřuješ na zákazníka, představuješ si naštvanou ženu (muže… to je fuk) v roli oběti, se kterými se budeš dřít za pár korun a oni budou očekávat, že je spasíš? Já je sice nechtěla, ale sem tam si je přitahovala. Za prvé, jako svoje zrcadlo a za druhé jako vykřičník signalizující, že nemám nastavené své hranice.
Můžeš pracovat s lidmi, kteří si Tvé práce váží, cení, jsou za ni vděční, nebo se dřít za pár korun s někým, kdo si často akorát stěžuje, ale není pro změnu ochotný nic moc udělat. Koho si vybereš?
Už se nám to s tím zákazníkem zužuje, že? Že by to nakonec nebyl každý?
Každý máme samozřejmě jiné priority, ale myslím, že na něčem se shodneme. Chceš pracovat od nevidím do nevidím za minimum peněz a ještě s lidmi, se kterými to prostě neladí Nejste na stejné vlně? Věřím, že ne.
Výsledkem toho totiž bývá většinou depka, pocit marnosti, beznaděje a to prostě nechceš. Ani Ty, ani zákazník.
Jak se ale dá s tímhle pracovat? Jak si vybrat takové zákazníky, které chceme?
Vyplatí se to, protože pak si do života můžeme přitahovat takové zákazníky, které chceme. Pracuje se nám s nimi dobře a jim se pracuje dobře s námi.
Mohla bych takhle pokračovat dál a dál. Ale věřím, že už je z toho více než jasné, že naším zákazníkem prostě není každý a že nechceme prodávat všem a stejně tak si do života přitahovat všechny zákazníky… Je tedy na čase si udělat jasno v tom, kdo je tím ideálním klientem a jak s ním pracovat.
Tohle by měl vědět KAŽDÝ začínající podnikatel
Ušetřil by si spoustu nervů, času i peněz...