Kdo je Tvůj zákazník? Opravdu je to každý?

No, kdo je můj zákazník jsem teda absolutně netušila. Asi každý, kdo chce pracovat s Wordem? Možná někdo, o se o Word zajímá? Nebo že by někdo, kdo dělá v kanceláři? To byly přesně moje myšlenkové pochody na začátku mého podnikání, kdy mým tématem byl Word. Výsledkem této nepříliš zdařilé dedukce bylo, že prostě mým zákazníkem bude každý, kdo si koupí e-book Pánem Wordu, který jsem tehdy vytvořila… Asi teda. Nebo ne?

1. Nejsi vietnamská prodejna čehokoliv

A to nemyslím vůbec ve zlém, já mám tyhle prodejny ráda. Ale kdy je mám ráda? Když jdu koupit nějakou drobnost a vzpomenu si, že by se k chlebu hodila i zubní pasta, protože doma brzy dojde. Taky by nebylo marný vzít tužkové baterky a balené mléko.

Půjdu si tam ale koupit nový notebook? Půjdu tam konzultovat svůj byznys? Nechám si načíst dary duše? Namalovat obraz? Sestavit kuchyň na míru? NE.

A co Tvůj zákazník, co myslíš. Touží po tržnici, nebo po odborníkovi, který mu pomůže vyřešit jeho „problém“? Jasný, někdy se každému hodí tržnice, teď ale přemýšlej v kontextu se svými službami a produkty. Co zákazník kupuje kde a jakou cenu je kde ochotný zaplatit?

2. Je Tvůj zákazník opravdu každý?

Když se zaměřuješ na zákazníka, představuješ si naštvanou ženu (muže… to je fuk) v roli oběti, se kterými se budeš dřít za pár korun a oni budou očekávat, že je spasíš? Já je sice nechtěla, ale sem tam si je přitahovala. Za prvé, jako svoje zrcadlo a za druhé jako vykřičník signalizující, že nemám nastavené své hranice.

Můžeš pracovat s lidmi, kteří si Tvé práce váží, cení, jsou za ni vděční, nebo se dřít za pár korun s někým, kdo si často akorát stěžuje, ale není pro změnu ochotný nic moc udělat. Koho si vybereš?

Už se nám to s tím zákazníkem zužuje, že? Že by to nakonec nebyl každý?

3. Zákazník a Tvoje priority

Každý máme samozřejmě jiné priority, ale myslím, že na něčem se shodneme. Chceš pracovat od nevidím do nevidím za minimum peněz a ještě s lidmi, se kterými to prostě neladí Nejste na stejné vlně? Věřím, že ne.

Výsledkem toho totiž bývá většinou depka, pocit marnosti, beznaděje a to prostě nechceš. Ani Ty, ani zákazník.

Jak se ale dá s tímhle pracovat? Jak si vybrat takové zákazníky, které chceme?

  • 1. prací na sobě, osobním rozvojem,
  • 2. nastavením si svých priorit,
  • 3. stanovením si vlastních hranic.

Vyplatí se to, protože pak si do života můžeme přitahovat takové zákazníky, které chceme. Pracuje se nám s nimi dobře a jim se pracuje dobře s námi.

Mohla bych takhle pokračovat dál a dál. Ale věřím, že už je z toho více než jasné, že naším zákazníkem prostě není každý a že nechceme prodávat všem a stejně tak si do života přitahovat všechny zákazníky… Je tedy na čase si udělat jasno v tom, kdo je tím ideálním klientem a jak s ním pracovat.

Pokračovat můžeš zde >>>

Erika Čákorová
On-line podnikatelka, Projektor, mentorka, systematik a stratég. Pomáhám on-line podnikatelkám na cestě k jejich snům   Autorka on-line kurzů, autorka NEKONEČNÉHO PLÁNOVAČE.

Tohle by měl vědět KAŽDÝ začínající podnikatel

Ušetřil by si spoustu nervů, času i peněz...